بازار ملک و مسکن در تبریز

10آذر 1400
0 نظر
املاک تبریز

تبریز یکی از کلانشهرهای بزرگ و دارای قدمت تاریخی زیاد به شمار می‌آید که دارای محله‌های قدیمی و مدرن می‌باشد. یکی از صحنه‌های زیبا و جذاب در تبریز، دیدن خانه‌ها و ساختمان‌های لوکس و زیبا در کنار بافت تاریخی می‌باشد. تبریز به دلیل اینکه یکی از شهرهای گردشگری و تجاری به شمار می‌آید، بازار ملک در آن شبیه به بازار مسکن تهران بوده و خانه‌های مسکونی با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند. این روزها قیمت مسکن در کل کشور رکورد زده و به بالاترین میزان خود رسیده است به همین دلیل در تبریز نیز بازار ملک همواره در حال نوسان بوده و معمولاً برحسب منطقه، قیمت‌ها متغییر می‌باشند.

قیمت مسکن در بازار ملک تبریز بر چه اساسی تعیین می شود؟

در تعیین قیمت هر چیزی عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که باید قبل از سرمایه گذاری و خرید، با آن‌ها آشنا شده تا بتوانید خرید موفقی داشته باشید. این اصل در مورد بازار ملک نیز صدق کرده و قیمت ساختمان‌های مختلف بر اساس عوامل متنوعی تعیین می‌شود. در حالت کلی قیمت مسکن در همه جا بر اساس چند عامل ثابت تعیین می‌شود که از جمله مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

موقعیت جغرافیایی

متراژ

آپارتمانی یا ویلایی

تعداد طبقات

و …

تمامی این عوامل به نوبه‌ی خود تاثیرات مهمی روی قیمت ملک دارند. برای اینکه بتوانید متناسب با بودجه‌ی خود، ملک خوبی را خریداری کرده و نگران سرمایه‌ی خود نباشید، باید با عوامل موثر در قیمت ملک به خوبی آشنا شده و بدانید که در بازار ملک تبریز، قیمت مسکن بر چه اساسی تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی کلی بازار ملک در تبریز می‌پردازیم.

تاثیر منطقه و محله در قیمت ملک

در بازار ملک تبریز بیشترین عاملی که در تعیین قیمت ملک موثر است، منطقه و متراژ آن می‌باشد. به عنوان مثال قیمت ملک در ولیعصر و ائل گولی تبریز تفاوت خیلی زیادی با ملک در چهار راه شریعتی دارد. در چند سال اخیر همانند سایر شهرها در تبریز نیز  قیمت ملک افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. اگر چه افزایش قیمت برای افراد فعال در زمینه‌ی ساخت و ساز خبر خوشی بود اما سبب شد تا اغلب مردم نتوانند صاحب خانه شوند. با این حال باز هم در تبریز می‌توان بر اساس میزان بودجه‌ی خود در مناطق خوب و یا متوسط صاحب خانه شد. از جمله محله‌های تبریز که قیمت ملک در آن‌ها نسبت به سایر مناطق بالاتر است عبارتند از:

ولیعصر

همافر

ائل گلی

زعفرانیه

رشدیه

الهی پرست

و …اگر برای خرید خانه‌ای لوکس هزینه‌ای در حدود چند میلیارد تومان کنار گذاشته‌اید، بهتر است که از محله‌های گفته شده نسبت به خرید ملک اقدام کنید.

در بازار ملک تبریز خانه های آپارتمانی گران تر هستند یا ویلایی؟

در اغلب کلانشهرها به دلیل وجود جمعیت زیاد، ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط دار مناسب نبوده و ساخت آپارتمان‌های چندین طبقه و یا مجتمع‌های بزرگ ایده‌ی بهتری می‌باشد. از طرفی تبریز با اینکه یکی از کلانشهرهای مهم ایران به شمار می‌آید ، اما به دلیل بافت قدیمی که دارد، در اغلب محله‌های آن هنوز هم خانه‌های زیبای حیاط دار و ویلایی به چشم می‌خورند.

قیمتی که برای خانه‌های حیاط دار و آپارتمانی تعیین می‌شود با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارد اما این تفاوت قیمت زیاد نبوده و حیاط دار یا نبودن آن تاثیر چندانی روی تعیین قیمت ندارد. اگر بخواهیم در حالت کلی قیمت منازل آپارتمانی و ویلایی را مقایسه کنیم، باید گفت که همواره خانه‌های حیاط دار نسبت به آپارتمانی قیمت بیشتری دارند.

آیا متراژ ملک در قیمت آن تاثیر زیادی دارد؟

آیا تا به حال دیده‌اید که بگویند چون این ملک متراژ بالا و یا کمی دارد قیمت هر متر آن افزایش پیدا می‌کند؟ همانطور که می‌دانید قیمت نهایی ملک بر اساس متراژ آن تعیین می‌شود . اما به هیچ عنوان متراژ کم و یا زیاد تاثیری در قیمت اصلی آن ندارد. عواملی که قبلاً بررسی کردیم مانند منطقه جغرافیایی، آپارتمان یا ویلایی و … تعیین کننده‌ی اصلی قیمت هر متر از ملک هستند . اما متراژ آن ربطی به قیمت اصلی نداشته و هر چقدر که متراژ بالاتر باشد، به دلیل اینکه قیمت نیز بر حسب متر گفته می‌شود، با افزایش متراژ قیمت کلی نیز همواره زیاد می‌شود.

تاثیر خانه های پیش فروش در تعیین قیمت ملک تبریز

برخی مواقع سازنده‌های ساختمان‌ها تصمیم به فروش خانه‌های نیمه کاره گرفته و با این کار می‌توانند برای ادامه‌ی ساخت ساختمان، سرمایه‌ی زیادی داشته باشند. قیمت ساختمان‌های پیش فروش و آماده در بازار ملک تبریز متفاوت بوده و هر کدام نسبت به مزایا و معایبی که دارند، دارای قیمت‌های مختلفی هستند. نکته‌ای که وجود دارد، این است که در اغلب مواقع قیمت خانه‌های پیش فروش نسبت به خانه‌های آماده در یک موقعیت جغرافیایی کمتر بوده و حتی افراد می‌توانند هزینه‌ی آن را به صورت توافقی در مراحل تعیین شده پرداخت کنند.

روش هایی برای صاحب خانه شدن در بازار ملک تبریز

در شهری مانند تبریز که جز چند شهر بزرگ کشور می‌باشد، صاحب خانه شدن برای افرادی که سرمایه‌ی کمی دارند، کار کمی دشوار بوده ولی غیر ممکن نمی‌باشد. اگر کمی هوشمندانه و اصولی حرکت کرده و آشنایی نسبی با بازار ملک تبریز داشته باشید، خواهید فهمید که می‌توانید با سرمایهی چند صد میلیونی نیز صاحب خانه شوید. برخی از روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صاحب خانه شوید، عبارتند از:

خانه‌های پیش فروش همواره قیمت کمتری نسبت به خانه‌های آماده داشته و پرداخت هزینه آن‌ها نیز راحت‌تر می‌باشد. پس می‌توانید در مناطق متوسط تبریز، خانه‌های پیش فروش را خریداری کنید.

اگر بودجه‌ی کافی برای خرید خانه ندارید، می‌توانید بصورت مشترک با سازنده ها و یا سایر افراد نسبت به خرید ملک اقدام کنید.

اگر دانش کافی در زمینه‌ی خرید و فروش املاک دارید، می‌توانید وارد بازار ملک تبریز شده و با خرید و فروش خانه سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

گاهاً برخی افراد زمینی برای ساخت مسکن داشته اما سرمایه‌ی لازم برای ساخت آن را ندارند. در این گونه مواقع می‌توانید با صاحب ملک همکاری کرده و با ساخت آپارتمان چند طبقه، شما نیز صاحب خانه شوید.

پیام بگذارید