معرفی انواع نمای ساختمانی

17دی 1400
0 نظر
انواع نمای ساختمانی در تبریز

دراین مقاله میخواهیم با انواع نمای ساختمانی آشنابشیم .با املاک پاشا تا آخر این مقاله همراه باشید . اولین موردی که در هنگام نگاه به یک ساختمان شمارا جذب میکند، نمای آن ساختمان است. نمای ساختمان، ظاهر بیرونی هر ساختمان است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند. در طراحی نما، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه افراد و بودجه آن ها اقدام به انتخاب نوع مصالح می کنند.

نمای بیرونی ساختمان علاوه براینکه نقش لایه محافظ را ایفا میکند بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد. نمای ساختمانی و طراحی نمای ساختمان مسکونی به منظر شهری شکل می دهد، از این رو طراحی نماهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید.

انواع نمای ساختمانی

نمای آجرینمای آجر از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است. آجرها در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.
طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند.
نمای کامپوزیتطراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم صورت می گیرد. از مزایای کامپوزیت نما می توان به وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی اشاره نمود.
نمای سیمانینمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن در مقایسه با سایر نماها ارزان تر می باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. 
نمای سنگنمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا می شود. قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند بالاتر است.
نمای شیشه اینمای شیشه ای ساختمان از جمله پرطرفدارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … به چشم میخورد. این نوع نما که به نمای شیشه ای کرتین وال نیز معروف است نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.
نمای بایرامیکسنمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات و متشکل از سنگدانه ها، رنگ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر می باشد.
نمای چوبییکی از زیباترین نماهای ساختمانی نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد. 
نمای اتیکسنمای اتیکس نوعی نمای عایق برای ساختمان محسوب می شود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می نماید. این نما از سه جزء عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است.
نام نمای ساختمانیتوضیحات نمای ساختمانی
نمای سرامیکیامروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای پر طرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. به طور کلی سرامیک نما با دو روش نصب خشک یا مهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت می گیرد.
نمای مینرالنمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی، گرانیتریال سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر می باشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان می توان به مقرون به صرفه بودن آن، سرعت بالای اجرا، سازگار با محیط زیست، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره کرد.
نما رومینمای رومی در دسته سبک کلاسیک قرار می گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی هم چون سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می شود. از ویژگی های این سبک می توان به قوس ها و ستون های تزئینی اشاره کرد. در برخی موارد طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می گیرد. نمای سنگی رومی نمونه ای از زیباترین نماهای ساختمان می باشد. نمای رومی ساده نیز از پر طرفدارترین نماها می باشد.
نمای کلاسیکطراحی نمای کلاسیک ساختمان تا اندازه زیادی به نمای رومی شباهت دارد. استفاده از این سبک در ایران باستان نیز به چشم می خورد. استفاده از سنگ و سرستون ها در طراحی نما کلاسیک زیاد به چشم می خورد.
نانو نمانانو نما پوششی کاملا نامرئی می باشد که می تواند به حفظ سطوح مختلف کمک کند. برای مثال استفاده از آن می تواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن کند. بنابرابن استفاده از پوشش های نانو روی نمای ساختمان می تواند باعث افزایش طول عمر ساختمان شود.
طراحی نمای مدرننمای مدرن از معماری مدرن پیروی می کند. بر خلاف طراحی نمای کلاسیک در نمای مدرن ساختمان تزئینات حذف شده و عناصر به کار رفته شکل ساده تری دارند. نمای مدرن بر اساس آخرین پیشرفت ها که با متریال های به روز و متنوعی انجام میگیرد جای خود را در طراحی نما باز کرده است.
نمای تلفیقیدر این نوع طراحی که بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری کاربرد دارد ،از ترکیب شیشه، سنگ و کامپوزیت استفاده میشود. ویژگی این گونه طراحی در این است که انواع متریال ها در طراحی نمای ساختمان تلفیقی کاربرد داشته و می توان از آنها استفاده نمود . با ایجاد موج و طرحهای تلفیقی های بر روی نما میتوان بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزود.
اینستاگرام املاک پاشا

پیام بگذارید